Inkontinens – Det rammer alle, unge som ældre

En af de helt store gener ved at have en mindre stærk og smidig bækkenbundsmuskel, er risikoen for at blive ramt af inkontinens, altså småtisse, ikke mindst i forbindelse med fysiske anstrengelser.

Inkontinens, ufrivillig vandladning, kan ramme både mænd og kvinder, unge som ældre, men sørger man for at træne og holde sin bækkenbundsmuskel sund, minimerer man i høj grad risikoen for at komme til at døje med denne ubehagelige, fysiske gene, der som regel også påvirker den ramte psykisk.

For pludselig ikke at kunne gå uden for døren, uden at være bange for at tisse i bukserne i forbindelse med host, nys eller selv den mindste fysiske anstrengelse som at gå en tur i skoven, løbe og motionere, risikerer i høj grad også at påvirke en psykisk og socialt på sigt.

I langt de fleste tilfælde er en svækket bækkenbundsmuskel årsag til inkontinens.
Er musklen ikke stærk nok til at holde urinrøret lukket, fordi den har mistet sin elasticitet, kan man begynde at småtisse og/eller dryppe.

Infografik guider dig på rette vej

For yngre kvinders vedkommende opstår inkontinens som regel i forbindelse med fysiske ændringer, der sker med kroppen i forbindelse med fx kraftig vægtstigning og/eller graviditet.
Inkontinens hos mænd kan ligeledes forekomme ved kraftig overvægt, lige som operation af prostata kan medføre problemer  for manden med at holde på vandet.

En del kvinder og mænd kommer med alderen til at døje med ufrivillig vandladning, hvorfor der kun er ekstra god grund til at lave sine bækkenbundsøvelser hele livet igennem.

Knib.dk har fået fremstillet en såkaldt infografik, hvor både mænd og kvinder kan indhente gode råd til helt enkelt at træne bækkenbundsmusklen – og husk:
Det er meget bedre at gå i gang med træningen i dag end at vente til den dag, hvor bækkenbunden er blevet så svækket, at du skal træne for at helbrede frem for at forebygge.

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *