Sådan træner du med dine bækkenbundskugler

Det er aldrig for sent at påbegynde træningen og vedligeholdelsen af bækkenbundsmusklen, og et yderst effektivt produkt til træning af den såkaldte ”skjulte muskel” er med bækkenbundskugler.

Kuglerne fås i flere materialer, udformninger og vægtstørrelser – og man vælger sine træningskugler ud fra om man er nybegynder, er vant til at træne og/eller måske efter en fødsel har behov for at få styrket bækkenbunden.

Er du det mindste i tvivl om hvilken type af bækkenbundskugler, der vil gøre størst nytte for netop dig, er du mere end velkommen til at kontakte vores support enten skriftligt eller telefonisk.
Så vil vi gøre alt for at guide dig frem til netop det eller de produkter, du lige nu og her vil få størst glæde af.

Sådan træner du…

1)

Placering af bækkenbundskuglerBrug altid gerne lidt glidecreme, dog ikke for meget, når du skal indføre kuglen/kuglerne i vagina, og når kuglerne er oppe på plads, kan du begynde at træne – og som med alle andre øvelser for bækkenbunden, så handler det her også om at knibe sammen og slappe af igen.

En god øvelse med bækkenbundskugler er at knibe sammen om kuglen/kuglerne i fem sekunder, hvorpå du slapper af i fem sekunder, inden du atter kniber i fem sekunder.
Hvis muligt, så gentag dette ti gange – og så er dagens træning i realiteten vel overstået. Så simpelt er det i realiteten at træne og holde sin bækkenbundsmuskel sund og smidig.

2)

Med hensyn til kuglernes størrelse og vægt, så er det meget individuelt fra kvinde til kvinde, hvad der fungerer bedst – og afhænger en del af, om man er nybegynder eller er vant til at træne sin bækkenbund. En god ide er under alle omstændigheder at investere i et sæt kugler, hvor produkterne er af forskellig størrelse og vægt. Så er der nemlig god mulighed for at prøve sig lidt frem, lige som der er mulighed for at avancere i størrelse – enten op eller ned.
Her bør du desuden huske på, at jo mindre og/eller tungere, kuglen er, jo mere svært er det at holde den på plads, mens de noget større og/eller lettere kugler er nemmere at arbejde med.

3)  

Som mange af os ynder at træne og vedligeholde de muskler, der nu engang er synlige, som fx armmuskler, benmuskler, mavemuskler osv., så bør man med jævne mellemrum også træne sine bækkenbundsmuskler – og det mest optimale er, at man gør det på daglig basis. I hvert fald til at begynde med, for at få opbygget noget styrke og smidighed i bækkenbunden.  Træningen med kuglerne behøver ikke tage mere end max 5 – 10 minutter alt i alt.

Når man så har fået godt styr på sine øvelser og gjort træningen af bækkenbunden til en god og sund vane, så kan man skære træningen ned til fx 2 – 4 gange om ugen. Men så er man også kommet på et stade, hvor man har godt styr på tingene.

4)

En del afholder sig fra at træne bækkenbunden på grund af, at de ikke kan finde tid og rum til at gøre det. Men har man først træningen med sine kugler siddende på rygraden, så kan man træne nærmest hvor som helst og når som helst – og uden at andre kender til det.
Der er fx de, der træner, mens de tager opvasken, andre mens de ser fjernsyn eller læser en bog. Par – mænd bør i høj grad også træne og vedligeholde bækkenbunden – kan også finde stor glæde og støtte i at træne sammen, eller i hvert fald på samme tid. Så er man i situationen heller ikke alene om det – og kan måske på den måde også nemmere få det gjort.

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *